Jumaat, 8 Oktober 2010

Pendapat Melayu

Sejak menceburi bidang Jualan Emas secara langsung ini saya mendapat reaksi yang pelbagai dari para pelanggan dan pemerhati bisnes saya sebagai agen/dealer syarikat Public Gold.Antara pendapat yang boleh di lihat adalah:

1)Mengapa menolong syarikat bangsa lain selain dari bangsa Melayu Islam?
2)Dinar Emas keluaran Public Gold kurang bermutu berbanding Dinar Emas keluaran dari Syarikat dari Dubai Emeriah Arab Bersatu itu.kata mereka Dinar keluaran syrikat dari Dubai itu emas 917 berbanding Dinar emas Public Gold emas 916.

Saya sedar Public Gold adalah syarikat milik bukan Islam.Tetapi perniagaan mereka Patuh Syariah.Beli Emas dapat Emas.Masaalah dgn syarikat2 Islam saya perhatikan adalah berniaga Emas secara patuh Syariah tetapi tidak profesional dan terbuka.ada hasad dengki sesama Melayu dan Islam.Kita ambil contoh Emas yang di keluarkan oleh anak syarikat sebuah kerajaan Negeri di antara negeri2 di Malaysia:

1)tidak mempunyai cop lambang yang meyakinkan dan mutunya tidak dinilai oleh Assayer(Pakar Penulen dan Penilai Emas Negara)yg diiktiraf.

2)kertas sijil lahir emasnya pun dibuat ala kadar sahaja.

3)agent2/dealer2 tidak dilantik secara terbuka lagi telus serta meluas dan cawangan anak syarikat tidak dibuka serata Malaysia.

4)ditambah promosi yg hidup segan mati tak mahu.(kurang promosi.)

5)mengenakan syarat2 yg merumitkan perniagaan seperti emas yg di keluarkan mereka sarungnya tidak boleh dibuka,dirosakkan,dibengkokkan dan lain2.

6)harga belian balik (we buy)mereka rendah.Pelanggan rugi barang sukar untuk di pasarkan.

 Pendek kata perniagaan yang di buat adalah tidak Profesional.

Jadi pendapat  saya pula adalah dimana dia syarikat Emas Melayu Islam mempunyai sikap Profesional dan Ikhlas yang dapat kami dealer/agent2 Melayu Islam untuk menumpang berteduh dari panas teriknya Inflasi dan masaalah kesukaran mencari bidang perniagaan yang selamat dan berpotensi maju?Siapa dapat membantu?









Tiada ulasan:

Catat Ulasan